Lär dig klättra i Google

Detta är en del av www.mysolutions.se

Varför ska man anpassa hemsidan till sökmotorer?

Tänk dig att en besökare står i ett stort köpcenter och letar efter en affär som säljer trädgårdsmöbler. Du jobbar i en butik som säljer just trädgårdsmöbler, men tyvärr ligger din butik långt in i köpcentret. Besökaren hittar nu en väldigt speciell informationstavla där man kan söka efter innehåll i köpcentrets många butiker. När besökaren söker på ett eller flera ord så händer det fantastiska att hela köpcentret snurrar runt och flyttas om så att den butik som bäst matchade det man sökte på hamnar närmast besökaren. Tänk dig då att du har fri tillgång till att modifiera och anpassa din butiks sökord efter bästa förmåga. Skulle du inte försöka göra det då?

Att hamna på en bra placering i Google ger dig chansen att få vara den första att visa besökaren vad du kan erbjuda. Om kunden sedan väljer att köpa dina produkter eller tjänster beror på hemsidans innehåll.

Att använda sökmotorer och främst Google har blivit något av det vanliga sättet att leta efter information via Internet. Det har t om skapats nya begrepp som att "googla" efter något.

Varning för tjuvar

Många vill hamna på en bra placering i sökmotorerna men vet samtidigt väldigt lite om hur man gör. Då uppstår det tyvärr många oseriösa företag som säger sig kunna hjälpa dig om du bara betalar några tusen kronor. Dom lägger in några sökord på din hemsida där dom egentligen inte gör någon som helst nytta och registrerar dig i massor av sökmotorer... säger dom. Om man nu vill göra detta så kan man enkelt göra det själv. Man ska inte dra alla företag som håller på med sökmotoroptimering över en kam, men det finns verkligen anledning att vara försiktig då det förmodligen ändå blir bäst resultat om du gör det själv. Eller åtminstone har en stor del i det.

 


Vi erbjuder dig gratis råd och tips på hur du kan förändra din sida så att den hamnar på bättre placering i sökmotorer.


Tänk som en sökmotor

Att sätta sig in i hur sökmotoroptimering eller SEO (Search Engine Optimization) som det ofta kallas, är både lätt och svårt. Det går att fördjupa sig väldigt mycket i det men som tur är så kommer man långt med sunt förnuft och lite grundläggande kunskap.

Tänk på att alla regler och parametrar som en sökmotor använder sig av är skapade av en människa. Då kan man tänka sig att det finns en anledning till att den ena sidan kommer före den andra.

Ta ett enkelt exempel: Du söker efter "lägga klickgolv" i Google. Anta att du som sökmotor hittar 2 sidor som innehåller den kombinationen av ord. På den ena sidan finns "lägga klickgolv" i början av sidan som rubrik och på den andra sidan finns "lägga klickgolv" långt ner i en brödtext. Vilken av dessa sidor skulle du som sökmotor placera först? Förmodligen den med orden i rubriken.
Välj på samma sätt mellan en sida där ett ord finns med flera gånger eller bara en gång. Den sidan där ordet finns med flera gånger är antagligen mer prioriterad än den sidan där det bara finns med en gång. Samtidigt så kan man fundera på hur seriöst en sökmotor skulle ta en sida som enbart, eller väldigt många gånger, har samma ord i texten.

Men nu är det ju inte så att det bara är en parameter som sökmotorn tar hänsyn till. Om man tänker sig att en av de sidorna som skulle komma på andra plats i exemplet ovan är länkade från många andra sidor som i sin tur är högt prioriterade. Det måste ju betyda att sidan trots allt är viktig och ska placeras först ändå? Att många länkar till din sida är alltså bra.

Det finns alltså många olika parametrar som har betydelse när en sida prioriteras, och det är det som också gör det så svårt att säga att det är si eller så man ska göra. Det är inte många som vet hemligheterna fullt ut bakom t ex Googles algoritmer.
Men trots svårigheten så kan man använda sig av det man vet och testa sig fram. Jobbet med att hamna på en bra placering är inget man gör en gång och sedan är det bra. Det kan vara så att man börjar med en sida som man har optimerat så gott man kan, studerar statistiken på den sidan för att se vad som funkar och vad som inte funkar. Sedan gör man några justeringar och ser vad som händer. Blir det sämre så ändrar man tillbaka som det var tidigare. Blir det bättre så behåller man det. Hela tiden så försöker man analysera varför man tror att det har blivit som det blivit och tar med sig den erfarenheten till nästa förändring. Statistik är alltså en förutsättning för att man ska kunna analysera och bearbeta de sökord och de tekniker som man använder sig av på hemsidan.

Nu kanske du förstår att det här med sökmotoroptimering inte är någon snabb process som sker över en natt. Även fast man gjort förändringar och registrerat sig i sökmotorer så kan det ta flera månader innan man ser resultatet av det man har gjort. För hemsidor som redan är väldigt högt prioriterade kan detta gå mycket snabbare men det är ändå inget man ska räkna med.

Konkret exempel

Anta att du ska starta en fiskebutik på Internet och håller nu på att bygga upp din hemsida, själv eller med en webbutvecklare, det spelar ingen roll. Bara att du har en god kommunikation med den som eventuellt hjälper dig med din hemsida.

Det första du bör göra innan du gör något praktiskt är att fundera igenom och skissa på vad du vill att din hemsida ska innehålla och hur den ska fungera. Om du känner att det är svårt själv, ta hjälp av en kompis eller en webbutvecklare med mer eller mindre erfaranhet.

När du har någorlunda klart för dig vad du vill ha på hemsidan så är nästa steg att dela upp det i olika delar. Det kan ofta vara dessa delar som sen blir menyn på en hemsida.

Ta sedan dessa delar eller sidor och bearbeta dem var för sig. Anta t ex att en av dina sidor ska handla om flygfiske där du vill ge användare tips och trix på hur man blir en bättre flugfiskare. Innan du skriver texten så ska du tänka på vilka ord som är viktiga i sammanhanget. Vad kan man tänkas söka på om man vill lära sig mer om flugfiske. Flugfiske är ju ett självklart ord, men sen då? Fluga, fisk, knep och tips kanske? Vilka kombinationer av ord kan man tänkas söka på? Bättre flugfiske, tips flugfiske o s v. Det är bland annat här som din kompetens om din bransch är så viktig. Den kan ju oftast du bättre än t ex en webbutvecklare.

När du har tagit fram viktiga ord för sidan om flugfiske så skadar det inte att välja 3-5 av dessa ord som är extra viktiga. Nu gäller det att få till en snygg och intressant text som är intressant för besökaren men som ändå innehåller så många av dessa ord som möjligt. Men det är viktigast att ha ett bra innehåll, glöm inte det.

I texten ovan så stod det ju att det finns mer eller mindre viktiga element på en webbsida. T ex så är en rubrik viktigare än en vanlig text och sidans titel viktigare än en rubrik.
Så förutom att texten innehåller en del viktiga ord i sig så skulle man kunna göra så att titeln på sidan innehåller texten "Så blir du bättre på flugfiske". Det är både lockande och innehåller viktiga ord. Det är också titeln som visas som rubrik i många sökmotorer. Sedan skulle man kunna ha en rubrik på sidan som heter nåt i stil med "Fiska med fluga - tips och trix". Då tänker man även på dom som skulle kunna söka på t ex "fiska" och "fluga".

Tänk dig nu att du skriver en liknande sida om att fiska med drag. Då ökar du chansen ännu mer att bli hittad. Förhoppningsvis så är också dina texter om flugfiske så pass intressanta att andra hemsidor länkar till din sida. Som du har läst tidigare så blir din hemsida högre prioriterad om andra länkar till den.

Förutom att du får en bättre placering i sökmotorer av dessa texter, så visar du även besökarna att du vet vad du pratar om och ökar på det sättet förtroendet. I slutänden så är det ju trots allt sälja du vill, i alla fall i det här fallet.

Lösningar för hemsidor med produkter eller artiklar

Om man har en hemsida med produkter som man vill visa så har man ofta dom lagrade i en databas. Ni har kanske sett adresser liknande products.php?id=765 som visar en specifik produkt. Dynamiska sidor kallas dom ofta. Det är mindre bra ur sökmotorperspektiv.
Många sökmotorer avbryter sin sökning så fort dom får syn på denna adress och letar vidare efter nästa länk. Utan att gå för djupt i ämnet så finns det sätt att göra så att adressen ovan ser ut så här istället: produkter/taklampa/ alternativt products/765/. Det tycker både sökmotorerna bättre om samt att det är lättare för användaren att se vad sidan som länken leder till innehåller.

Undvik ramar, javascript, flash och bilder

När man bygger hemsidor så kan man använda sig av ramar, d v s två eller flera sidor som visas på en gemensam sida. Ofta menyn till vänster och innehållet till höger. Detta bör man undvika i så stor utsträckning som möjligt av två anledningar. Ofta kan inte sökmotorn följa länkarna till undersidorna, och det är dom sidorna som är det egentliga innehållet. Om nu sökmotorn på något sätt ändå har indexerat din sida med innehåll så visas den nu utan meny eftersom ramsidan saknas. Detta kan vara väldigt förvirrande för besökaren då det inte går att navigera på hemsidan.

Länkar som öppnas med javascript lämnas åt sidan av sökmotorerna. Man ska inte undvika javascript helt men det ska endast ses som ett komplement till övrig funktionalitet. En användare ska helst kunna stänga av javascript, men din hemsida ska gå att använda ändå.

Det är mycket bättre att använda vanlig text än flashanimationer och bilder. Självklart kan inte en text ersätta alla bilder men när det gäller t ex menyer så är det ur ett sökmotorperspektiv mycket bättre att använda text eftersom sökmotorn inte kan indexera ord som finns i bilder eller flashanimationer.

Sammanfattning

Gör så enkla och välstrukturerade hemsidor som möjligt. Använd smarta och intressanta texter som innehåller viktiga ord. Kan man skriva texter, guider, tips eller något annat som besökare är ute efter så är det väldigt bra. Har du partners så kan ni med fördel komma överens om att ni länkar till varandras hemsida och hjälper varandra.
Ett annat knep kan vara att vara aktiv i diskussionsforum och vid varje inlägg så skriver du med din hemsideadress för att på det viset öka länkandet till din hemsida. Om det är diskussionsforum på en större hemsida så är ofta dom högt prioriterade vilket är bättre för dig att länka från än en mindre hemsida med lägre prioritet. Men i princip så är alla yttre länkar till din hemsida bra.

 


Vill du ha någon att bolla dina idéer med? Ring oss för gratis rådgivning så kan vi hjälpas åt.


 

Detta är en del av www.mysolutions.se

Verkar det krångligt?
Ring så tar vi det via telefon istället: 070-724 50 64. Eller skicka ett mejl så ringer vi upp dig.
Till kontaktsidan
Gratis sökmotor-
optimering
Vi tycker att det är självklart att du inte ska betala extra för att hamna på bra placering i sökmotorer då det ändå blir bäst om du gör det själv.
Läs mer
Programmering
Behöver du ha speciella funktioner, som t ex kundinloggning eller en produktdatabas, som kräver mer avancerad programmering?
Läs mer
Räntefri avbetalning
Om du vill sprida ut kostnaderna över en längre period så kan du dela upp betalningen på upp till 6 månader.
Läs mer
Uppgradera din hemsida
Har du redan en hemsida så kan vi hjälpa dig att förändra den och t ex bygga in nya funktioner.
Gratis bok om marknadsföring
Vid beställning av webbhotell så får du boken Allt du måste veta om säljande hemsidor med på köpet.
Läs mer
Gratis statistik
Vi implementerar statistik från statcounters gratis i alla våra projekt så att du t ex kan se hur besökare hittar till din hemsida.
Läs mer
Gratis flytt till nytt webbhotell
Har du en hemsida sen tidigare och beställer ett webbhotell så hjälper vi dig kostnadsfritt att peka om domänen mot det nya webbhotellet.
Beställ webbhotell
Gratis kontaktformulär
Beställ webbhotell av oss så ingår ett gratis kontaktformulär om du även köper en hemsida.
Läs mer